PolitiekDebat.nl

Onafhankelijk politiek forum sinds 2001!
Het is nu 19 jun 2013 22:58

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mattheus- en Johannes-Passion
BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 22:01 
Formateur
Formateur

Zijn er mensen die hier traditioneel of vanwege beduidend religieuze/gelovige redenen?

Zelf ben ik twee jaar geleden voor het eerst naar een Mattheus-Passion geweest in de grote kerk van mijn dorp, en het was voor mij een enorm mooie ervaring! Het is voor mij een prachtige manier op de kruisiging van Jezus Christus, de kruisiging van onze zonden, te herdenken en natuurlijk te overdenken. Helaas moet ik echter dit jaar ook weer overslaan want in mijn directe omgeving vindt er geen concert plaats! Hopelijk volgend jaar als ik wederom in de grote boze stad woon. :)

Voor meer informatie: http://www.bachagenda.nl/ - hier kun je zien waar alle concerten plaatsvinden.

Ik ben natuurlijk benieuwd hoe and'ren over deze prachtige muzikale vertellingen denken.

Profiel  

Berichttitel: Re: Mattheus- en Johannes-Passion
BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 22:22 
Formateur
Formateur

Deuteronomium 18:20-22:

"But the prophet who intentionally speaks a word in My name, which I did not command him to speak, or who speaks in the name of other gods, that prophet shall die.

Now if you say to yourself, "How will we know the word that the Lord did not speak?"

If the prophet speaks in the name of the Lord, and the thing does not occur and does not come about, that is the thing the Lord did not speak. The prophet has spoken it wantonly; you shall not be afraid of him."

De prima voorspelling afkomstig uit de Thora die is uitgekomen. Neemt niet weg dat ik je veel plezier wens tijdens de verering van de mens Jezus. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 22:56 
Formateur
Formateur

Esther schreef:
De prima voorspelling afkomstig uit de Thora die is uitgekomen. Neemt niet weg dat ik je veel plezier wens tijdens de verering van de mens Jezus. :)
Ik ben niet van mening dat jouw citaat over Jezus Christus spreekt en ik eer al helemaal niet de mens Jezus, maar God. Maar het heeft weinig nut dat aan een Joodse uit te leggen... :)

Overigens is het Passion ook géén verering, maar een herdenking; zoals ook de Joden allerlei zaken herdenken via feestdagen... :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 23:20 
Formateur
Formateur

Dat begrijp ik dat jij dat zo ziet maar het neemt niet weg dat Jezus als profeet gewoon vroegtijdig is gestorven - en dat is niet wat zou gebeuren. Laten we ook even kijken naar wat Jezus zoal profeteerde. :)

Matteus 4:17 "Vanaf dat moment begon Jezus zijn verkondiging. ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!"

Gaan we door naar Marcus 13:24-30: "Maar in de dagen na de verschrikkingen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, 25 de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 26 Dan zal men de Mensenzoon zien komen op de wolken, bekleed met grote macht en luister. 27 Dan zal hij de engelen eropuit sturen om zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeen te brengen, van het uiteinde van de aarde tot het uiteinde van de hemel.
28 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 29 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het einde nabij is. 30 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren"

Hier belooft Jezus dat hij nog in dezelfde generatie zal terugkomen. In Matteüs 24:34 belooft hij het zelfde.

34 "Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren."

Ook in Lukas 21:32 belooft hij zijn toehoorders terug te komen nog voor hun sterven.

"32 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker niet verdwenen zijn wanneer dit alles gebeurt."

We zijn inmiddels een kleine 2000 jaar verder en men heeft Jezus nog niet terug zien komen op een wolk. Wat een teleurstelling moet dit zijn geweest voor zijn toehoorders die inmiddels al geruime tijd dood zijn. :)

Blijkbaar waren de profetische kwaliteiten van Jezus niet al te best en blijkt het door mij aangehaalde citaat volledig van toepassing op Jezus. :)

Laatst bijgewerkt door Esther op 27 maart 2012 23:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 23:30 
Informateur
Informateur

Volgens mij was het de bedoeling van Flavius zijn plezier aan de Matheus passion kenbaar te maken en te delen met jullie. Nogal vreemd dat je dat dan aangrijpt om een of andere religieuze discussie te starten. Als ik nu over carnaval begin ga je dan ook weer met bijbelteksten zwaaien?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 23:32 
Formateur
Formateur

Daar heb je gelijk in, ik zal niet meer reageren in dit topic. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 00:24 
Informateur
Informateur

Om een beeld te geven van de toch wel magische aantrekkingskracht van de Matheus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 19:59 
Formateur
Formateur

Op het moment kun je The Passion op Nederland1 zien, het betreft een soort-van hedendaagse versie met uiteraard Jezus Christus centraal. Wat opvallend is is dat het zich in Rotterdam afspeelt, met een processie door de stad heen met een verlicht kruis. :)

Toch prefereer ik de versie van Johann Bach. Hehe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2012 23:23 
Staats-secretaris
Staats-secretaris

Trolgedrag is in strijd met de op dit forum geldende huisregels.
- Ruben Paul

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2012 08:35 
Staats-secretaris
Staats-secretaris

Quapatatorbis schreef:
Om een beeld te geven van de toch wel magische aantrekkingskracht van de Matheus.

Dit betreft een uitvoering van de Johannes -passie van Bach. Dat is echt een ander stuk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 apr 2012 10:25 
Formateur
Formateur

Ik heb vroeger, toen ik in een jongenskoor zat, jaar na jaar meegezongen met de mattheus passion. Tegenwoordig ga ik eens in de 3 a 4 jaar er weer naar toe en toevallig dit jaar weer eens. Mooi stuk met zeer ingewikkelde en indrukwekkende aria's.

Maar ik ben toch meer van de koren (blitzen, donner) :)

U bedenkt, droomt en fantaseert de meest verschrikkelijke fouten en daden over uw tegenstander, neemt uw dromen voor waarheid aan en beschuldigt daarna mensen van door uzelf bijeenvergaarde fantasieën.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]