PolitiekDebat.nl

Onafhankelijk politiek forum sinds 2001!
Het is nu 19 jun 2013 07:35

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Syrië: binnenlandse verzet mogelijkheid?
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 21:40 
Formateur
Formateur

Miiinchia schreef:
Iedereen die durft te beweren dat het grootste deel van de bevolking tegen Assad is liegt. Dat zijn maar gissingen. Als je puur naar de demonstraties kijkt maar op beperkte schaal en heel lokaal voorkomen (lees: Homs) dan lijkt het een kleine minderheid te zijn.
Ik ga niet in op de discussie of Assad wel of niet bij de bevolking ligt, maar ik vraag mij wel af of jij zou gaan demonstreren als jij zou zien dat men de demonstranten op een andere plek in je land afslacht [zonder dat men daar internationaal iets aan probeert te doen]?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 23:49 
Informateur
Informateur

Miiinchia schreef:
Gaat het om democratie? Waarom hoor ik niemand roepen dat we Egypte binnen moeten vallen? Daar heeft het leger nog steeds de macht. Of Bahrein. Of Saudi-Arabie.

Iedereen die durft te beweren dat het grootste deel van de bevolking tegen Assad is liegt. Dat zijn maar gissingen. Als je puur naar de demonstraties kijkt maar op beperkte schaal en heel lokaal voorkomen (lees: Homs) dan lijkt het een kleine minderheid te zijn.

Assad voert allerlei hervormingen door maar het is niet genoeg voor de demonstranten en de Westerlingen. Assad moet gewoon weg. Ik walg van dit soort dit hypocrisie die enorm veel mensenlevens kost.

Geloof je nou echt in die propaganda van het Assad-regime? Hoewel ik van mening ben dat er niet ingegrepen moet worden en het allerminst zeker is dat als de demonstranten winnen we een beter regime krijgen en ik zelfs snap dat christenen en alewieten verschrikkelijk bang zijn voor een soennitisch regime wat hun weer gaat onderdrukken, is het toeschrijven van het verlies van mensenlevens aan de demonstranten absoluut walgelijk. Aan het begin eisten de demonstranten ook niets meer dan hervormingen, maar ze werden gewoonweg afgeslacht door de troepen van Assad. Nu, vele maanden en vele duizenden doden later, is hij bereid hervormingen door te voeren. Zozo, denk je dat ze daar nog van onder de indruk zijn?

Ook de bewering dat het om een kleine minderheid gaat is niet onderbouwd. In mijn visie is het toch vooral een strijd tussen religieuze groeperingen: aan de ene kant de grote massa van soennieten, aan de andere kant de christenen en Islamitische sektes, geleid door de Alewieten, die proberen hun macht te behouden. De meerderheid van het leger bestaat uit dienstplichtige soennieten, ook al zijn alle top- en sleutelposities, net zoals alle elitetroepen, in handen van Alewieten; vooral zij deserteren vaak. De enige reden dat nog niet alle dienstplichtige soennieten zijn gedeserteerd is dat je dat met de dood moet bekopen. Soldaten worden onder enorme druk gezet toch vooral niet te deserteren.

"De grootste tragedie in de hele geschiedenis van de mensheid is de kidnapping van de moraal door de godsdienst". - Arthur C. Clarke.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 12:13 
Fractie-voorzitter
Fractie-voorzitter

Laïcist schreef:
Geloof je nou echt in die propaganda van het Assad-regime?

Toch vreemd dat ik in het hartje van het Westen niet in de Westerse propaganda trap maar in die van Syrie. Hoe zou die propaganda mij in hemelsnaam moeten bereiken?

Laïcist schreef:
Hoewel ik van mening ben dat er niet ingegrepen moet worden en het allerminst zeker is dat als de demonstranten winnen we een beter regime krijgen en ik zelfs snap dat christenen en alewieten verschrikkelijk bang zijn voor een soennitisch regime wat hun weer gaat onderdrukken, is het toeschrijven van het verlies van mensenlevens aan de demonstranten absoluut walgelijk.

Dat doe ik ook niet. Ik doelde op mensen die voor een inval in Syrie zijn. Die zijn verantwoordelijk voor de enorme aantallen doden die er dan zullen vallen (naar mijn verwachting).

Laïcist schreef:
Aan het begin eisten de demonstranten ook niets meer dan hervormingen, maar ze werden gewoonweg afgeslacht door de troepen van Assad. Nu, vele maanden en vele duizenden doden later, is hij bereid hervormingen door te voeren. Zozo, denk je dat ze daar nog van onder de indruk zijn?

Assad probeert heel z'n carriere al hervormingen door te voeren. Het is moeilijk en niet alles lukt, maar hij heeft Syrie toch wel degelijk hervormd. Wel is Assad niet dom. Hij zal niet te snel gaan. Hij heeft geleerd van de Sovjet-Unie, van het drama dat zich daar voltrok.
Hij volgt liever het voorbeeld van China. Als China het voorbeeld van de Sovjet-Unie had gevolgd, zou dat waarschijnlijk de grootste ramp in de geschiedenis van de mensheid zijn geweest. Gelukkig heeft China niet naar het Westen geluisterd. Dat heeft honderden miljoenen levens gered.
En Assad doet dat ook niet. Eerst economisch hervormen, rustig aan. Daarna een maatschappelijk middenveld opbouwen om vervolgens politieke hervormingen door te voeren.

Laïcist schreef:
Ook de bewering dat het om een kleine minderheid gaat is niet onderbouwd. In mijn visie is het toch vooral een strijd tussen religieuze groeperingen: aan de ene kant de grote massa van soennieten, aan de andere kant de christenen en Islamitische sektes, geleid door de Alewieten, die proberen hun macht te behouden. De meerderheid van het leger bestaat uit dienstplichtige soennieten, ook al zijn alle top- en sleutelposities, net zoals alle elitetroepen, in handen van Alewieten; vooral zij deserteren vaak.

Die bewering is inderdaad nergens op gebouwd. Althans, niet op harde cijfers. Maar als je logisch nadenkt zie je dat het niet zo is dat alle soennieten tegen Assad zijn. Anders zouden de protesten wel over heel Syrie verspreid zijn.

Laïcist schreef:
De enige reden dat nog niet alle dienstplichtige soennieten zijn gedeserteerd is dat je dat met de dood moet bekopen. Soldaten worden onder enorme druk gezet toch vooral niet te deserteren.

Een beetje vreemd. Als je je aansluit bij het Vrije Syrische Leger kun je inderdaad uitgeschakeld worden door het nationale leger. Dat is een beetje het idee van een rebel zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 00:07 
Fractie-voorzitter
Fractie-voorzitter

Christenen als slachtoffers van Syrische rebellen

De andere kant van het geweld: In het protestbolwerk Homs stierven veel christenen. Ze waren het doelwit van de opstandelingen.

Zaterdag werden er meer dan 20 mensen gedood, toen twee autobommen een politiebureau en een gebouw van de Syrische geheime dienst verwoestten. Het is de derde aanslag binnen drie maanden. “Ze dragen allemaal het kenteken van Al Qaida”, bevestigde James Clapper, directeur van de nationale Amerikaanse geheime dienst. Dat hoort de Syrische oppositie helemaal niet graag. Zij beschuldigt het regime er namelijk van de aanslagen in scene te hebben gezet om regeringstegenstanders in diskrediet te brengen.

Daarbij neemt de oppositie zelf het niet zo nauw met de waarheid. “Het grootste deel van de media kiest partij voor de rebellen”, zegt Patrick Sookhdeo. “Ze klagen zonder uitzondering de Syrische regering aan en vergeten kritische vragen te stellen”. Sookhdeo werkt als internationaal directeur van het Barnabus Funds, een christelijke hulporganisatie, die wereldwijd zorgt voor christenen, die gediscrimineerd en vervolgd worden.

“Gewapende mannen vernielden ons weeshuis”

Sookhdeo leest voor uit de Email van een aartsbisschop, wiens naam hij geheim moet houden: “Gewapende mannen vernielden ons weeshuis, de kerk en graven. 60 huizen van christenen in Homs werden volledig leeggeroofd en verwoest”. De aartsbisschop zou het hier over rebellen hebben, legt Sookhdeo uit. In Homs zouden 200 doden onder de christenen zijn gevallen. “Er stierven maar heel weinig door de granaatbeschieting van het leger”.

Het grootste deel kwam voor rekening van de rebellen. “Een christen werd vermoord, omdat hij in een auto reed met een regeringsnummerbord. Een wraakactie”. De christelijke bevolking geldt als ondersteuner van president Assad. “Waarbij de officiële positie van de kerk neutraal is”, voegt Sookhdeo er aan toe.

Assad garandeerde de christenen de vrije uitoefening van hun religie en gaf hun vertegenwoordigers functies in de regering en het bestuur. “In Homs verschansten de rebellen zich in christelijke wijken, omdat deze als veilig golden”, zegt Sookhdeo. De christenen zouden gebruikt zijn als menselijke schilden. “De rebellen hebben een vlucht van christenen uit Homs verhinderd”. Van de in totaal twee miljoen Syrische christenen hebben inmiddels waarschijnlijk enkele honderdduizenden het land verlaten.

http://ejbron.wordpress.com/2012/03/18/ ... more-17005

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 09:09 
Fractie-voorzitter
Fractie-voorzitter

roosdh schreef:
Edmund Dantes schreef:
Beelden van de slachtingen in Syrië. Zie hoe Moslims elkaar behandelen en je weet hoe ze ons zouden behandelen, als ze daartoe de kans zouden krijgen.

Generaliserende onzin

Kijk maar eens naar in Europa zelf! Hoe is het de Serviërs in Kosovo vergaan naarmate de Albanezen middels aanhoudende immigratie en razendsnelle voortplanting de Serviërs in hun eigen land gingen domineren? Ze werden vermoord; Ze werden verdreven.

En dat terwijl die Albanezen vrouwen en kinderen verkrachtten en zelfs plaatsen hadden waar de Serviërs "geslacht" werden en hun organen verhandelden.

Maar waar blijven die heksenjachten naar Albanese en Kroatische oorlogsmisdadigers? Die misdadigers die kerken met mensen erin lieten afbranden, de misdadigers die deze gruwelijke misdaden op hun geweten hebben?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2012 13:59 
Informateur
Informateur

Miiinchia schreef:
Laïcist schreef:
Geloof je nou echt in die propaganda van het Assad-regime?

Toch vreemd dat ik in het hartje van het Westen niet in de Westerse propaganda trap maar in die van Syrie. Hoe zou die propaganda mij in hemelsnaam moeten bereiken?

Dat weet ik toch niet. Je gelooft in ieder geval in de verhalen die door het Syrische regime worden verspreid.

Miiinchia schreef:
Laïcist schreef:
Hoewel ik van mening ben dat er niet ingegrepen moet worden en het allerminst zeker is dat als de demonstranten winnen we een beter regime krijgen en ik zelfs snap dat christenen en alewieten verschrikkelijk bang zijn voor een soennitisch regime wat hun weer gaat onderdrukken, is het toeschrijven van het verlies van mensenlevens aan de demonstranten absoluut walgelijk.

Dat doe ik ook niet. Ik doelde op mensen die voor een inval in Syrie zijn. Die zijn verantwoordelijk voor de enorme aantallen doden die er dan zullen vallen (naar mijn verwachting).

Op wie doel je precies?

Miiinchia schreef:
Laïcist schreef:
Aan het begin eisten de demonstranten ook niets meer dan hervormingen, maar ze werden gewoonweg afgeslacht door de troepen van Assad. Nu, vele maanden en vele duizenden doden later, is hij bereid hervormingen door te voeren. Zozo, denk je dat ze daar nog van onder de indruk zijn?

Assad probeert heel z'n carriere al hervormingen door te voeren. Het is moeilijk en niet alles lukt, maar hij heeft Syrie toch wel degelijk hervormd. Wel is Assad niet dom. Hij zal niet te snel gaan. Hij heeft geleerd van de Sovjet-Unie, van het drama dat zich daar voltrok.
Hij volgt liever het voorbeeld van China. Als China het voorbeeld van de Sovjet-Unie had gevolgd, zou dat waarschijnlijk de grootste ramp in de geschiedenis van de mensheid zijn geweest. Gelukkig heeft China niet naar het Westen geluisterd. Dat heeft honderden miljoenen levens gered.
En Assad doet dat ook niet. Eerst economisch hervormen, rustig aan. Daarna een maatschappelijk middenveld opbouwen om vervolgens politieke hervormingen door te voeren.

Het voorbeeld van China: denk je nou echt dat daar echte politieke hervormingen zullen komen die de macht van de conservatieve partijbonzen zullen breken? Het gaat allemaal om belangen en bij politieke hervormingen verliezen zowel de Chinese als Syrische machthebbers hun macht. Die gaan dus simpelweg niet komen: waarom zou je anders het Tiananmenprotest neerslaan en niet aan de eisen van democratische en politieke hervormingen van de Syrische demonstranten (want aan het begin wouden ze helemaal niet dat Assad aftrad, dat kwam pas veel later, na veel bloedvergieten) voldoen? Ook de ontdekte privé mails van Assad en zijn vrouw getuigen nou niet echt het willen invoeren van democratische hervormingen.

Miiinchia schreef:
Laïcist schreef:
Ook de bewering dat het om een kleine minderheid gaat is niet onderbouwd. In mijn visie is het toch vooral een strijd tussen religieuze groeperingen: aan de ene kant de grote massa van soennieten, aan de andere kant de christenen en Islamitische sektes, geleid door de Alewieten, die proberen hun macht te behouden. De meerderheid van het leger bestaat uit dienstplichtige soennieten, ook al zijn alle top- en sleutelposities, net zoals alle elitetroepen, in handen van Alewieten; vooral zij deserteren vaak.

Die bewering is inderdaad nergens op gebouwd. Althans, niet op harde cijfers. Maar als je logisch nadenkt zie je dat het niet zo is dat alle soennieten tegen Assad zijn. Anders zouden de protesten wel over heel Syrie verspreid zijn.

Aan de andere kant: waarom zouden er elke dag tienduizenden, soms wel honderdduizenden mensen de straat op gaan, keer op keer, een jaar lang?

Miiinchia schreef:
Laïcist schreef:
De enige reden dat nog niet alle dienstplichtige soennieten zijn gedeserteerd is dat je dat met de dood moet bekopen. Soldaten worden onder enorme druk gezet toch vooral niet te deserteren.

Een beetje vreemd. Als je je aansluit bij het Vrije Syrische Leger kun je inderdaad uitgeschakeld worden door het nationale leger. Dat is een beetje het idee van een rebel zijn.

Ik doelde dat je vaak niet eens de kans krijgt om te ontsnappen. Het is vaak de keus: of trouw blijven aan het leger, inclusief schieten op demonstraten, of de dood! Maar enkelen weten echt te ontsnappen.

"De grootste tragedie in de hele geschiedenis van de mensheid is de kidnapping van de moraal door de godsdienst". - Arthur C. Clarke.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 23:15 
Informateur
Informateur

De oppositie zou meer moeite moeten doen om de christenen en druzen in de gelederen op te nemen. De steun aan Assad komt voor een groot deel vanuit angst voor de oppositie. Ik geloof niet dat ze onvoorwaardelijk loyaal zijn aan Assad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 09:39 
Informateur
Informateur

novoter schreef:
De oppositie zou meer moeite moeten doen om de christenen en druzen in de gelederen op te nemen. De steun aan Assad komt voor een groot deel vanuit angst voor de oppositie. Ik geloof niet dat ze onvoorwaardelijk loyaal zijn aan Assad.

Alleen de Alewieten (7%) steunen Assad onvoorwaardelijk, terwijl nu bijna een kwart van de bevolking aan zij kant staat. Het garanderen van de rechten voor christenen, druzen en alewieten als Assad valt is misschien een goede eerste stap :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 10:10 
Stagiair
Stagiair

Libya and Libyan "dictator" Muammar Gaddafi:

1. Electricity is free for all Libyans.
2. Loans in Libya are free with 0% interest as banks are state owned.
3. Homes are considered a human right in Libya – Gaddafi vowed that his parents would not get a house until everyone in Libya had a home. Gaddafi’s father has died while him, his wife and his mother were still living in a tent.
4. All newly married people in Libya receive US$ 50,000 by the government to buy their first home to help the new family.
5. Medical treatment and education are free in Libya. Before Colonel Muammar Gaddafi ruled the country, only 25% of Libyans were literate. Today the figure is around 83%.
6. If Libyans eanted to take up farming as a career, the government funded people form the equipment to seeds, all for free.
7. The government subsidized 50% of the price of a new car if a Libyan wanted to buy their first car.
8. Petrol price in Libya is around $0.14 per litre.
9. Libya has no debt externally and its reserves amounts to $150 billion – now globally frozen.
10. The Libyan government would fund anyone who got a degree and they could not get employment, and they would receive income as if they were employed until they got a job.
11. The sale of Libyan oil is credited directly to the bank accounts of all Libyan citizens in proportion.
12. A family would get US $5,000 if they had a new baby to support the childs upbringing.
13. 40 loaves of bread in Libya costs around $0.15.
14. 25% of Libyans have a university degree.
15. 6,5 mil Libyans-14 mill cars
16. In Libya, their citizens are not doing physical work, only foreigners.

Dit heb ik gevonden op het internet, maar 15 jaar geleden heb ik van iemand precies hetzelfde gehoord

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 10:31 
Informateur
Informateur

denilson schreef:
Libya and Libyan "dictator" Muammar Gaddafi:

1. Electricity is free for all Libyans.
2. Loans in Libya are free with 0% interest as banks are state owned.
3. Homes are considered a human right in Libya – Gaddafi vowed that his parents would not get a house until everyone in Libya had a home. Gaddafi’s father has died while him, his wife and his mother were still living in a tent.
4. All newly married people in Libya receive US$ 50,000 by the government to buy their first home to help the new family.
5. Medical treatment and education are free in Libya. Before Colonel Muammar Gaddafi ruled the country, only 25% of Libyans were literate. Today the figure is around 83%.
6. If Libyans eanted to take up farming as a career, the government funded people form the equipment to seeds, all for free.
7. The government subsidized 50% of the price of a new car if a Libyan wanted to buy their first car.
8. Petrol price in Libya is around $0.14 per litre.
9. Libya has no debt externally and its reserves amounts to $150 billion – now globally frozen.
10. The Libyan government would fund anyone who got a degree and they could not get employment, and they would receive income as if they were employed until they got a job.
11. The sale of Libyan oil is credited directly to the bank accounts of all Libyan citizens in proportion.
12. A family would get US $5,000 if they had a new baby to support the childs upbringing.
13. 40 loaves of bread in Libya costs around $0.15.
14. 25% of Libyans have a university degree.
15. 6,5 mil Libyans-14 mill cars
16. In Libya, their citizens are not doing physical work, only foreigners.

Dit heb ik gevonden op het internet, maar 15 jaar geleden heb ik van iemand precies hetzelfde gehoord

Wat heeft dit met Syrië te maken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 12:05 
Stagiair
Stagiair

Laïcist schreef:

Geloof niet alles wat je ziet en hoort in de media over "Evil Assad".

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 13:28 
Informateur
Informateur

denilson schreef:
Laïcist schreef:

Geloof niet alles wat je ziet en hoort in de media over "Evil Assad".

Doe ik dat dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 19:22 
Formateur
Formateur

Maanden geleden, toen velen juichend de Arabische lente, die ook in Syrië toesloeg omarmden, verkondigde ik mijn twijfels over de zogenaamde vrijheid die de Syriërs nu te wachten stond. Dat werd mij destijds vaak niet in dank afgenomen.
Nu, na de zoveelste bomaanslag op onschuldige burgers, door Al-Qauda en de dapperen uit Homs in hun veroverde christelijke wijken, lijkt het dat ik gelijk begin te krijgen. Jammer.
Het is fijn als je gelijk krijgt, maar in dit geval ben ik daar niet blij mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 21:05 
Informateur
Informateur

Ik heb zo ook mijn twijfels. Ik ben echter wel licht positief over de Arabische lente als geheel. Democratie, ook in Islamitische landen, is een eerste stap. Net zoals bij ons zal dat echter wel met vallen en opstaan gaan, inclusief kapingen van de democratie door moslimfundamentalisten, en dat zal net als bij ons echt wel een paar honderd jaar gaan duren. Het is daarentegen onaanvaardbaar dat religieuze minderheden het slachtoffer worden van dit vallen en opstaan. In sommige landen zou het dus beter zijn de dictator te laten zitten (zoals in Syrië en Libië, ook omdat het vaak alleen burgeroorlog en veel onrust en doden tot gevolg heeft en niet alleen binnen de eigen landgrenzen, maar beide conflicten kunnen zo escaleren tot regionale conflicten).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 22:28 
Formateur
Formateur

Van de 2 miljoen christenen zijn er al een paar honderdduizend naar het buitenland gevlucht. Nu de Druzen en Alevieten nog en dan kunnen de achtergebleven ware Islamieten elkaar fijn afmaken. Net zoals in Irak en Libië.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 09:54 
Informateur
Informateur

Poendert schreef:
Van de 2 miljoen christenen zijn er al een paar honderdduizend naar het buitenland gevlucht. Nu de Druzen en Alevieten nog en dan kunnen de achtergebleven ware Islamieten elkaar fijn afmaken. Net zoals in Irak en Libië.

Je signaleert veel, en terecht overigens, dit zijn natuurlijk verschrikkelijke gebeurtenissen, maar probeer het ook een keer als deel van een grotere ontwikkeling te zien. Dit is een verschrikkelijk negatief aspect van de Arabische lente, maar zoals ik hierboven beschrijf gaat democratie altijd gepaard met vallen en opstaan, net zoals dat bij ons honderden jaren heeft geduurd. Bij ons kwamen religieuze minderheden, vrouwen, homoseksuelen en ongelovigen er toen ook niet goed vanaf. In ieder geval, die tijd is voorbij en we zijn nu op het punt van stabiele democratieën, waar de mensenrechten gerespecteerd worden. Helaas schijnt dat nogal moeilijk te zijn in een ander deel van de wereld, maar ook daar kan het denk ik wel. Daarom blijft de Arabische Lente, ondanks alle verschrikkelijke kanten die er aan zitten, voor mij toch licht positief. Ik geloof dat het een eerste opstapje is in een proces dat nog honderden jaren kan gaan duren en waarbij veel bloedvergieten zal zijn, maar uiteindelijk de Arabische landen er democratischer en mensenrechtenvriendelijker uit zullen komen. Overigens verschilt dit wel heel erg per land: sommige landen, zoals Libië en Syrië, zijn veel gevaarlijker en bevattelijker voor een burgeroorlog dan bv. Tunesië en Egypte, vanwege de grote verscheidenheid aan stammen, etnische en/of religieuze groepen in die eerste twee landen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 11:09 
Minister
Minister

Maar denk je dan dat er een soort natuurlijk ontwikkeling is naar democratie en mensenrechten (of eigenlijk, het westerse model van staatsinrichting)? Ik vraag me af of wij in het westen die wensen niet op de desbetreffende bevolkingen projecteren, terwijl die bv liever in meerderheid een theocratie willen oid. Men roept wel dat men vrijheid' wil, maar of dat hetzelfde is als wat de verlichte westerling er onder verstaat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 11:50 
Formateur
Formateur

Laïcist schreef:
Ik heb zo ook mijn twijfels. Ik ben echter wel licht positief over de Arabische lente als geheel. Democratie, ook in Islamitische landen, is een eerste stap. Net zoals bij ons zal dat echter wel met vallen en opstaan gaan, inclusief kapingen van de democratie door moslimfundamentalisten, en dat zal net als bij ons echt wel een paar honderd jaar gaan duren. Het is daarentegen onaanvaardbaar dat religieuze minderheden het slachtoffer worden van dit vallen en opstaan. In sommige landen zou het dus beter zijn de dictator te laten zitten (zoals in Syrië en Libië, ook omdat het vaak alleen burgeroorlog en veel onrust en doden tot gevolg heeft en niet alleen binnen de eigen landgrenzen, maar beide conflicten kunnen zo escaleren tot regionale conflicten).

Ik ben nooit positief ingesteld als in een titel "Democratie, Islam en Arabisch" staat. In een woestijn stelt de lente niks voor, als de regens van verdraagzaamheid al minsten 1400 jaar zijn uitgebleven.
Het is net zoiets als je bij een papje van Houtskool en Zwavel, een flinke scheut Salpeter doet. Dan heb je een pracht van een bom. In het gunstigste geval brandt alleen je huis af, het eindresultaat is meestal een geblakerde dorre vlakte zoals de geschiedenis leert.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 13:27 
Informateur
Informateur

roosdh schreef:
Maar denk je dan dat er een soort natuurlijk ontwikkeling is naar democratie en mensenrechten (of eigenlijk, het westerse model van staatsinrichting)? Ik vraag me af of wij in het westen die wensen niet op de desbetreffende bevolkingen projecteren, terwijl die bv liever in meerderheid een theocratie willen oid. Men roept wel dat men vrijheid' wil, maar of dat hetzelfde is als wat de verlichte westerling er onder verstaat?

Nee, ik denk niet dat er een natuurlijke ontwikkeling is naar democratie en mensenrechten. Ik denk wel dat de stem van het volk uiteindelijk een keer niet meer te weerstaan valt. Wanneer er vooruitgang is en het volk er eigen ideeën op na gaat houden kan dat het begin zijn van zo'n proces beschreven in mijn vorige post. Nu is het inderdaad dat men roept dat ze vrijheid willen, maar er gewoonweg een grote orthodoxe soennitische meerderheid is die een theocratie wil, inclusief sharia. Dit verschilt trouwens wel heel erg per land: zie bv. het verschil tussen Jemen en Tunesië (en je ziet dan ook duidelijk een verband tussen armoede en het niveau van orthodoxie). Maar ik denk dat deze ontwikkelingen niet wezenlijk anders zijn als de eerste stapjes van ons proces, wat begon eind middeleeuwen. Wij eisten ook meer vrijheid, maar wilden tegelijkertijd ook allemaal een heerschappij van God.

Nogmaals, ik weet het dus allemaal niet zeker wat er nog staat te gebeuren. Ik zie echter de eerste hele kleine stapjes gemaakt worden in een proces wat nog honderden jaren gaat duren en heel veel gepaard zal gaan met vallen en opstaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 13:33 
Informateur
Informateur

Poendert schreef:
Laïcist schreef:

Ik ben nooit positief ingesteld als in een titel "Democratie, Islam en Arabisch" staat. In een woestijn stelt de lente niks voor, als de regens van verdraagzaamheid al minsten 1400 jaar zijn uitgebleven.
Het is net zoiets als je bij een papje van Houtskool en Zwavel, een flinke scheut Salpeter doet. Dan heb je een pracht van een bom. In het gunstigste geval brandt alleen je huis af, het eindresultaat is meestal een geblakerde dorre vlakte zoals de geschiedenis leert.

Jij bent ook wel heel erg pessimistisch. De Islam heeft periodes gehad waar ze veel meer verdraagzaam was dan het Christendom in Europa. Laten we dat niet vergeten. Ik ben ook negatief over de huidige Islam, maar in tegenstelling tot jou zie ik maar een oplossing (en ik zal me altijd blijven inzetten om niet mensen uit te sluiten, maar, net zoals Pim Fortuyn destijds dat deed, proberen te verlichten en emanciperen (i.t.t. Geert Wilders overigens, die sluit alleen maar mensen uit)): een verlichting in de Islamitische wereld. Ik ben ervan overtuigd dat die ooit gaat komen, ook al is het pas over 1000 jaar. De verlichting die wij kennen is eigenlijk alleen in Europa volledig gelukt, maar je ziet ook in andere geïndustrialiseerde en moderne landen dat er steeds meer democratie en respect voor de mensenrechten komt. I.t.t. jou denk ik niet dat dit een exclusief Christelijk verschijnsel is.

Maargoed, misschien kunnen we hier ooit een apart topic over openen (is verlichting een exclusief Christelijk verschijnsel of zal er ook ooit in de Islamitische wereld een soortgelijke verlichting plaatsvinden), want het onderwerp hier is eigenlijk het binnenlands verzet in Syrië. Ik kies in dit conflict dus niet de zijde van de opstandelingen, zeker niet in Syrië en Libië, maar over de Arabische Lente als geheel ben ik heel licht positief.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 16:31 
Minister
Minister

Laïcist schreef:
roosdh schreef:

Nee, ik denk niet dat er een natuurlijke ontwikkeling is naar democratie en mensenrechten. Ik denk wel dat de stem van het volk uiteindelijk een keer niet meer te weerstaan valt. Wanneer er vooruitgang is en het volk er eigen ideeën op na gaat houden kan dat het begin zijn van zo'n proces beschreven in mijn vorige post. Nu is het inderdaad dat men roept dat ze vrijheid willen, maar er gewoonweg een grote orthodoxe soennitische meerderheid is die een theocratie wil, inclusief sharia. Dit verschilt trouwens wel heel erg per land: zie bv. het verschil tussen Jemen en Tunesië (en je ziet dan ook duidelijk een verband tussen armoede en het niveau van orthodoxie). Maar ik denk dat deze ontwikkelingen niet wezenlijk anders zijn als de eerste stapjes van ons proces, wat begon eind middeleeuwen. Wij eisten ook meer vrijheid, maar wilden tegelijkertijd ook allemaal een heerschappij van God.

Nogmaals, ik weet het dus allemaal niet zeker wat er nog staat te gebeuren. Ik zie echter de eerste hele kleine stapjes gemaakt worden in een proces wat nog honderden jaren gaat duren en heel veel gepaard zal gaan met vallen en opstaan.

Maar dan is er uiteindelijk toch sprake van een 'natuurlijk proces' waarbij volkeren uiteindelijk tot democratie, verlichting en mensenrechten komen, hoe lang het ook duurt, en hoeveel omwegen er ook genomen worden. Ergens hoop ik dat ook wel, daar niet van, maar of het zo is? Waarom zou de rest van de wereld de weg gaan volgen die het westen gevolgd heeft? Maar je hebt gelijk, dit wordt een offtopic discussie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 16:53 
Informateur
Informateur

roosdh schreef:
Laïcist schreef:
roosdh schreef:

Maar dan is er uiteindelijk toch sprake van een 'natuurlijk proces' waarbij volkeren uiteindelijk tot democratie, verlichting en mensenrechten komen, hoe lang het ook duurt, en hoeveel omwegen er ook genomen worden. Ergens hoop ik dat ook wel, daar niet van, maar of het zo is? Waarom zou de rest van de wereld de weg gaan volgen die het westen gevolgd heeft? Maar je hebt gelijk, dit wordt een offtopic discussie.

Ik zeg dus ook dit allemaal niet zeker te weten. Ik hoop het inderdaad ook en ik zie nu wel een van de eerste stappen in dat lange proces. Overigens zie ik geen natuurlijk proces. De mens kan immers 100.000 jaar hetzelfde leven (bv. jagen en verzamelen) en nooit een neiging naar democratie krijgen. Ik zeg dat die neiging dus pas gecreëerd wordt als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan (bv. minder armoede, minder afhankelijkheid en macht van religieuze organisaties, meer wetenschap en zo kan ik er nog velen opnoemen). Deze fase heet bij ons de de overgang van middeleeuwen naar renaissance en later de verlichting. Ik weet het dus niet zeker, maar ik denk wel dat de Islam aan het begin staat van dat proces. Net zoals bij ons (400-500 jaar) zal het ook daar honderden jaren gaan duren, waarschijnlijk nog wel langer als bij ons, want de Islam is een taaie godsdienst om te verlichten (o.a. vanwege de starheid van het Islamitische recht, terwijl het Christendom geen recht heeft, maar dat terzijde). In ieder geval, als mensen hier verder over willen gaan, dan open maar een nieuw topic. Nu weer back on topic.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 18:18 
Minister
Minister

Paul Rösenmoller in (oa) Syrië.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 mei 2012 16:14 
Formateur
Formateur

Mijn inziens vind in Syrië hetzelfde scenario plaats net als destijds in Afghanistan in 1979 en vorig jaar in Libië. Terroristische bendes worden er gesteund met het doel het huidige regime omver te werpen en om er uiteindelijk een terreurorganisatie aan de macht te brengen. Ik denk dat vandaag niemand kan ontkennen dat in Kosovo een treurbeweging aan de macht werd gebracht. Naar mijn idee gaan Syrië hetzelfde lot tegemoet. Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat men in de beschaafde wereld (in het Westen) begrip toont voor deze processen? Want uiteindelijk zal de huidige regering door terroristen worden vervangen, hetgeen zich ook vorig jaar in Libië afspeelde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 mei 2012 09:05 
Informateur
Informateur

http://www.nu.nl/buitenland/2813397/syr ... isten.html

Syrische ambassadeur deponeert klacht bij de Verenigde Naties. Ik zou zeggen:" Verwende ramptoerist grijp je kans. Sightseeing Syria, een geweldadig dagje Homs een onvergetelijke ervaring. Je in elkaar laten slaan door Assad's troepen. Je neemt er wat van mee. :DEMON:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]