Laïcist schreef:
Geloof je nou echt in die propaganda van het Assad-regime?
Toch vreemd dat ik in het hartje van het Westen niet in de Westerse propaganda trap maar in die van Syrie. Hoe zou die propaganda mij in hemelsnaam moeten bereiken?
Laïcist schreef:
Hoewel ik van mening ben dat er niet ingegrepen moet worden en het allerminst zeker is dat als de demonstranten winnen we een beter regime krijgen en ik zelfs snap dat christenen en alewieten verschrikkelijk bang zijn voor een soennitisch regime wat hun weer gaat onderdrukken, is het toeschrijven van het verlies van mensenlevens aan de demonstranten absoluut walgelijk.
Dat doe ik ook niet. Ik doelde op mensen die voor een inval in Syrie zijn. Die zijn verantwoordelijk voor de enorme aantallen doden die er dan zullen vallen (naar mijn verwachting).
Laïcist schreef:
Aan het begin eisten de demonstranten ook niets meer dan hervormingen, maar ze werden gewoonweg afgeslacht door de troepen van Assad. Nu, vele maanden en vele duizenden doden later, is hij bereid hervormingen door te voeren. Zozo, denk je dat ze daar nog van onder de indruk zijn?
Assad probeert heel z'n carriere al hervormingen door te voeren. Het is moeilijk en niet alles lukt, maar hij heeft Syrie toch wel degelijk hervormd. Wel is Assad niet dom. Hij zal niet te snel gaan. Hij heeft geleerd van de Sovjet-Unie, van het drama dat zich daar voltrok.
Hij volgt liever het voorbeeld van China. Als China het voorbeeld van de Sovjet-Unie had gevolgd, zou dat waarschijnlijk de grootste ramp in de geschiedenis van de mensheid zijn geweest. Gelukkig heeft China niet naar het Westen geluisterd. Dat heeft honderden miljoenen levens gered.
En Assad doet dat ook niet. Eerst economisch hervormen, rustig aan. Daarna een maatschappelijk middenveld opbouwen om vervolgens politieke hervormingen door te voeren.
Laïcist schreef:
Ook de bewering dat het om een kleine minderheid gaat is niet onderbouwd. In mijn visie is het toch vooral een strijd tussen religieuze groeperingen: aan de ene kant de grote massa van soennieten, aan de andere kant de christenen en Islamitische sektes, geleid door de Alewieten, die proberen hun macht te behouden. De meerderheid van het leger bestaat uit dienstplichtige soennieten, ook al zijn alle top- en sleutelposities, net zoals alle elitetroepen, in handen van Alewieten; vooral zij deserteren vaak.
Die bewering is inderdaad nergens op gebouwd. Althans, niet op harde cijfers. Maar als je logisch nadenkt zie je dat het niet zo is dat alle soennieten tegen Assad zijn. Anders zouden de protesten wel over heel Syrie verspreid zijn.
Laïcist schreef:
De enige reden dat nog niet alle dienstplichtige soennieten zijn gedeserteerd is dat je dat met de dood moet bekopen. Soldaten worden onder enorme druk gezet toch vooral niet te deserteren.
Een beetje vreemd. Als je je aansluit bij het Vrije Syrische Leger kun je inderdaad uitgeschakeld worden door het nationale leger. Dat is een beetje het idee van een rebel zijn.