PolitiekDebat.nl

Onafhankelijk politiek forum sinds 2001!
Het is nu 19 jun 2013 17:24

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 261 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: "De" Marokkaanse jeugd....
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 02:12 
Tweede Kamerlid
Tweede Kamerlid

Gouda blijkt bolwerk van Marokkaanse criminaliteit
"Gouda wordt geteisterd door Marokkaanse crimineeltjes. Terwijl Marokkanen 'slechts' 9 procent van de bevolking uitmaken in de Zuid-Hollandse stad, heeft een op de drie misdadigers in Gouda deze afkomst."

Marokkanen bedreigen burgemeester Zaltbommel
"Albert van den Bosch, de VVD-burgemeester van de Gelderse gemeente Bommelerwaard (Zaltbommel) wordt sinds vandaag beveiligd. Nadat een buurthuis voor Marokkanen werd ontruimd omdat winkeldieven zich er schuilhielden, braken onlusten uit."

Jonge Marokkaanse criminelen terroriseren Veenendaal
"Een 21-jarige man uit Veenendaal werd zaterdagnacht ernstig mishandeld door een groep jongeren. Nadat hij was geslagen en beroofd, werd hij halfnaakt op de spoorrails gelegd. Dat is het derde gewelddadige incident in korte tijd."

"Marokkanen winnen altijd"
Amateurfilmpje op dumpert waarin groep van 15 Marokkaanse jongeren een Nederlands jongetje intimideert en vernedert.

Vraag: wat is er in godesnaam aan de hand met "de" Marokkaanse jeugd in Nederland?

Waar is het mis gegaan? En wat moeten we er tegen doen?

Ik begin heel erg Marokkaanse-jongeren-"incidenten"-moe te worden....

Profiel  

Berichttitel: Re: "De" Marokkaanse jeugd....
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 02:20 
Staats-secretaris
Staats-secretaris

Je wordt wel erg laat wakker, Merkurius.

Maar beter laat dan nooit, natuurlijk. De antwoorden op je vragen zijn te vinden in het boekje "De Ondergang van Nederland" van Mohammed Rasoul.

http://uitmedelijden.50.forumer.com/vie ... p?f=7&t=90

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 02:26 
Tweede Kamerlid
Tweede Kamerlid

catweazle schreef:
Je wordt wel erg laat wakker, Merkurius.

Maar beter laat dan nooit, natuurlijk. De antwoorden op je vragen zijn te vinden in het boekje "De Ondergang van Nederland" van Mohammed Rasoul.

Ik heb gehoord van dat boek. Was veel om te doen, met name vanwege het ghostwritersschap* en het toch wel redelijk aannemelijk gemaakte feit dat er een kopstuk uit de Nederlandse literatuur achter zat.
(*de "auteur" bij de boekpresentatie bleek een ingehuurde acteur)

Maar goed, los van die discussie. Ik heb het boek van Rasoel vluchtig doorgenomen. Kun je laten zien welke delen/paragrafen antwoord geven op mijn gestelde vragen:

- Waar is het mis gegaan?
- Wat moeten we er aan doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 02:30 
Tweede Kamerlid
Tweede Kamerlid

A propos: dat "Mohammed Rasoel" waarschijnlijk niet de werkelijke auteur is blijkt ook maar weer toen hij in het nieuws kwam wegens verkrachting.

Maar, nogmaals, laat dit niet afleiden van het onderwerp van de problematiek van de Marokkaanse jeugd, en haar talent om "incident" op "incident" te stapelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 03:05 
Staats-secretaris
Staats-secretaris

Merkurius schreef:
- Waar is het mis gegaan?

Los van alle commotie omtrent Rasoul destijds (wie dat overigens ook moge zijn) en zijn boekje denk ik dat hij de essentie van de integratie-problematiek zeer beeldend heeft geschetst. Hij onderkende dat de nederlandse samenleving (en de nederlandse wetgeving) van een zekere gemoedelijkheid uitgaat, van een stukje beschaving en tolerantie dat in islamitische landen vrijwel onvindbaar is.

Het is dus vooral dáár misgegaan waar de zachte heelmeesters (gemoedelijk, beschaafd, tolerant) geconfronteerd werden met een kei- en keiharde egocentrische macho-cultuur/culturen die daar volkomen lak aan heeft/hebben en het uitblijven van een adequate reactie daarop.

Citaat:
-Wat moeten we er aan doen?

Om te beginnen de juiste diagnose stellen en het daarover eens worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 03:19 
Tweede Kamerlid
Tweede Kamerlid

catweazle schreef:
Het is dus vooral dáár misgegaan waar de zachte heelmeesters (gemoedelijk, beschaafd, tolerant) geconfronteerd werden met een kei- en keiharde macho-cultuur/culturen die daar volkomen lak aan heeft/hebben.

Los van alles, ik denk dat hier wel veel in zit. De Nederlandse cultuur lijkt te zachtmoedig en tolerant om een keiharde machocultuur weerstand te bieden.

Dat filmpje met dat jongetje (laatste link)vind ik hierin heel beeldend, omdat die jongen zich zo typisch Nederlands gedraagd: niet geneigd tot fysieke confrontatie, het vele fysieke en mentale vernederen (duwen, trekken, dingen over zijn moeder roepen) is hem vreemd. Het helemaal niet op die plek en in die setting willen zijn,

En ik denk dat we allemaal zijn zoals dat jongetje. We zijn uiteindelijk te machteloos om iets te doen tegen de horde bontkraagjes die voortdurend duwen, vernederen en treiteren. Na Utrecht, Amsterdam en Gouda kwamen Culemborg, Zaltbommel en Veenendaal. Nog velen steden en dorpen zullen volgen, de ene na de andere no go area zal worden ingesteld.

En we kunnen maar geen antwoord formuleren, gevangen als we zijn in onze mooie idealen van gematigdheid, tolerantie en gelijkheid. Ik denk dat we het nooit kunnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 06:52 
Ere-lid
Ere-lid

In een artikel in de NRC van zaterdag doen docenten van een MBO school hun verhaal over bedreiging en geweldadigheid op hun school. Angstaanjagend om te lezen. Leerlingen intimideren en bedreigen elkaar, maar ook docenten hebben nauwelijks nog overwicht over hun leerlingen en laten ze maar een beetje achter de computer MSN-nnen en naar hun Ipod luisteren.

Overigens dank ik dat die straatcultuur van keihard machisimo niet typisch Marokkaans is, het is een mengsel van mediterraans machismo en Amerikaanse gangsta-rap cultuur, je ziet ook Turkse, Antiliaanse, Kaap Verdiaanse, en Nederlandse jongeren gekleed in dikke jassen en dure merkkleding, capuchon, petje, walkman in de oren, mobieltje continu afgaand, spiedend naar mogelijkheden om ten koste van anderen hun machismo te bewijzen en daarmee respec te winnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 09:57 
Minister
Minister

Bespeur ik hier mogelijk een neiging tot bagatelliserende breedmaking? Het culturele verschijnsel van jakhalzengedrag doet zich eerst en vooral duiden doorheen het land in issues waarbij opvallend vaak marokkaanse jongens betrokken zijn. Vanwege een politiekcorrect of gecohendicapt klimaat van versluiering, glasharde ontkenning, bagatellisering, nieuwspraak en selectief wegkijken haalt slechts een deel van de cases de pers.
Afbeelding

Skywiper

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 10:32 
Formateur
Formateur

Citaat:
Amateurfilmpje op dumpert waarin groep van 15 Marokkaanse jongeren een Nederlands jongetje intimideert en vernedert.

Als ik dat laatste filmpje bekijk dan zie ik een erg naief jongetje die denkt dat hij popi is doordat die grotere kinderen hem aansporen om te gaan vechten hij denkt dat ze achter hem staan wat niet zo is.Het marokaanse/Turkse jongetje met wie hij een probleem zou hebben wil eerst ook weg gaan met zijn fiets en zijn zus(denk ik) probeert hem mee te trekken maar je ziet dat ook hij niet weet wat hij moet doen, ook hij is bang dat hij dan voortaan de sukkel en schijtbak zal zijn omdat hij weg is gegaan.(in de ogen van schoolgenoten)De aanspoorders zijn overigens hoofdzakelijk bruin.

Dat gezegt hebbende vind ook ik natuurlijk dat er iets grondig mis is met de Marokaanse jeugd.Ook vind ik dat er iets mis is met ons rechtssysteem en met de handels wijze van Politie.Iedere winkelier kan je bijvoorbeeld vertellen dat hij het geveol heeft dat winkeldieven heel goed beschermt worden door de wet en de politie.Toch verklaart dat niet waarom Marokaanse jongens vaker crimineel zijn dan jongens met een andere afkomst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 11:07 
Minister
Minister

sjun schreef:
Bespeur ik hier mogelijk een neiging tot bagatelliserende breedmaking? Het culturele verschijnsel van jakhalzengedrag doet zich eerst en vooral duiden doorheen het land in issues waarbij opvallend vaak marokkaanse jongens betrokken zijn. Vanwege een politiekcorrect of gecohendicapt klimaat van versluiering, glasharde ontkenning, bagatellisering, nieuwspraak en selectief wegkijken haalt slechts een deel van de cases de pers.
Afbeelding

En ook pas sinds kort, want ik durf wel te stellen (uit eigen ervaring) dat dit al zeker 2 decennia speelt. Vroeger waarschijnlijk in mindere mate dan nu, maar toch.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 13:15 
Informateur
Informateur

En dan vinden sommigen het gek dat wilders immigranten met dubbele nationaliteit wil uitzetten in geval van crimineel gedrag.
Als het aan mij lag werdern al die raddraaiers gisteren nog met een keiharde schop het land uitgedonderd. Weg met die asociale terroristen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 13:40 
Tweede Kamerlid
Tweede Kamerlid

Korneel schreef:

Overigens dank ik dat die straatcultuur van keihard machisimo niet typisch Marokkaans is, het is een mengsel van mediterraans machismo en Amerikaanse gangsta-rap cultuur, je ziet ook Turkse, Antiliaanse, Kaap Verdiaanse, en Nederlandse jongeren gekleed in dikke jassen en dure merkkleding, capuchon, petje, walkman in de oren, mobieltje continu afgaand, spiedend naar mogelijkheden om ten koste van anderen hun machismo te bewijzen en daarmee respec te winnen.

Het is waar dat het gedrag geïmiteerd wordt door jongeren van andere etniciteiten. Maar wanneer we voorbij uiterlijkheden kijken en de criminaliteitscijfers erbij pakken dan zien we toch dat Marokkaanse jongeren in Nederland opvallend vaker crimineel gedrag vertonen. Ook de recidive ligt hoger.
Tenslotte is ook de manier waarop geweld wordt gepleegd opvallend: altijd in groepen, en niet zelden gepaard gaand met vernedering en intimidatie.
Wanneer niet alleen je portemonnee is gestolen, maar de dader lacht je openlijk in het gezicht uit met 10 van zijn dreigende "matties" erbij, dan voel je je als slachtoffer dubbel- zo niet driedubbel- genaaid.

Overigens: wanneer het om typisch meditteraan machismo gaat, waarom zien we dit dan bij Turken in veel mindere mate? Om van Spanjaarden of Italianen maar te zwijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 14:21 
Minister
Minister

Vernedering? Was dat maar alles, het gaat meestal samen met (zware) mishandeling...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 16:11 
Informateur
Informateur

"De" jeugd, hetzij Marokkaans, Antilliaans, Nederlands etcetera, bestaat niet. De groep gezamenlijk op mesthoop gooien is onrecht doen aan de grote aantallen die zich wél normaal gedragen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 16:14 
Informateur
Informateur

sater schreef:
"De" jeugd, hetzij Marokkaans, Antilliaans, Nederlands etcetera, bestaat niet. De groep gezamenlijk op mesthoop gooien is onrecht doen aan de grote aantallen die zich wél normaal gedragen.

Daar gaan we weer, doodleuk aan alle problemen voorbijgaan welke prominent worden veroorzaakt door díe bevolkingsgroepen, doch als jij het wilt gooi ik ja graag bijeen op die zelfde hoop. Van mij mogen alle islamknuffelaars en morakaankamerden met dezelfde rotgang het land uit gedonderd worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 16:21 
Tweede Kamerlid
Tweede Kamerlid

sater schreef:

Dan graag je verklaring voor de schier eindeloze stroom berichten betreffende "incidenten" met Marokkaanse jongeren die zich te buiten gaan aan excessief geweld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 16:23 
Minister
Minister

Het is ook niet altijd jeugd, in één van die 'incidenten' in Veenendaal deed blijkbaar ook een veertiger mee..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 16:29 
Minister
Minister

ASR900 schreef:
sater schreef:

Daar gaan we weer, doodleuk aan alle problemen voorbijgaan welke prominent worden veroorzaakt door díe bevolkingsgroepen, doch als jij het wilt gooi ik ja graag bijeen op die zelfde hoop. Van mij mogen alle islamknuffelaars en morakaankamerden met dezelfde rotgang het land uit gedonderd worden.

Het is natuurlijk een feit dat veel Marokkanen het wel goed doen, maar helaas wordt dat gegeven idd vaak gebruikt om het feit dat er veel problemen met bepaalde Mocro's zijn te ontkennen. "Het is een hype, de media creëert dit beeld" etc zijn dan de veelgehoorde uitspraken. Terwijl dat toch echt niet meer vol te houden is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 16:31 
Informateur
Informateur

Merkurius schreef:
sater schreef:

Dan graag je verklaring voor de schier eindeloze stroom berichten betreffende "incidenten" met Marokkaanse jongeren die zich te buiten gaan aan excessief geweld.

Ontken ik die dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 16:36 
Minister
Minister

sater schreef:
Merkurius schreef:
sater schreef:

Ontken ik die dan?

Merkurius heeft "de" natuurlijk niet voor niets tussen haakjes gezet in de topictitel...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 17:02 
Tweede Kamerlid
Tweede Kamerlid

sater schreef:
Merkurius schreef:
sater schreef:

Ontken ik die dan?

roosdh heeft hem al ingekopt: wat jij hier te berde brengt is vaak het eerste argument om constateringen betreffende structurele problemen met groepen te weerspreken.

En inderdaad, ik plaatste de aanhalingstekens niet voor niets. Ik WEET dat er heel veel Marokkanen zijn die het wel goed doen. Ik zou zeggen: ik verwacht niets anders.

Mar het is een feit dat er structureel iets aan de hand lijkt te zijn met groepen Marokaanse jongeren, meer dan met groepen jongeren van andere etniciteiten. Mijn links zijn slechts een kleine bloemlezing hiervan.

En daarom stel iok de vraag: wat is er mis gegaan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 17:23 
Fractie-voorzitter
Fractie-voorzitter

- Strenger toezicht op schooluitval
- Beter kwaliteit onderwijs
- Erkenning onder managers en cijferfreaks dat sommige leerlingen beter een beroep kunnen leren met de handen dan met het hoofd.
- Strenger toezicht op de individuele leerling van binnenkomst tot vertrek school.
- Leraren moeten beter opgeleid worden en strenger kunnen optreden. ik heb zelf in mijn schooltijd meegemaakt dat leraren de klas huilend uitrennen omdat ze de klas niet aankonden. Failed teacher dus wat mij betreft.

- Op ideologisch niveau veel meer en kwalitatief betere propaganda verspreiden. Denk hierbij aan de christelijke , islamitische en humanistische waarden. Gangster rap culturen moeten op ideologische en intellectuele basis verworpen worden. Dit idee dient men beter over te brengen naar de jeugd. Denk aan alle vormen van media om dit te bereiken.

- Het gevangenissysteem moet veranderd worden. Iedere gevangene die binnenkomt krijgt een plan. Die plan biedt zekerheden voor de toekomst. Denk aan een vak leren in de bajes. Sommige jongens komen eruit als loodgieters , andere als timmermannen en andere weer als treinrail aanleggers. Gevangenen gaan dus hard zweten om de maatschappij terug te betalen door allerlei projecten uit te voeren. Je kan denken aan zwaar werk zoals stenen breken , treinrails aanleggen of eventueel zwaar werk in de bouw. Uiteraard met streng toezicht. Tegen de tijd dat de gevangene uit de gevangenis komt heeft hij een vak geleerd en heeft de staat voor hem een baan klaar staan. Als stok achter de deur wordt standaard een tijdje straf niet uitgezeten om zo die als dreiging te gebuiken bij het niet verschijnen op de staatsbaan.

- De overheid gaat snel en hard aan spreiding doen. Allochtonen wonen te geconcentreerd en dienen verspreid te worden opdat de emancipatie en integratie van de allochtonen beter en sneller zal verlopen. Tot die tijd zeer strengen voorwaarden om Nederland binnen te komen. Je moet het land wat aan te bieden hebben.

Zomaar een greep uit mijn gedachtes. . .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 17:37 
Minister
Minister

Moeilijk is dat niet. Het begint met culturele zelfhaat, gebrek aan het stellen van grenzen, gebrek aan het nemen van maatregelen die daders treffen in plaats van hen tot slachtoffers te verklaren. Gelukkig zijn er best mogelijkheden om een andere aanpak van de problematiek te laten prevaleren.

Allereerst: Voorkomen is beter dan genezen. Bernadette de Wit gaf daartoe ja-ren geleden al een uitstekende aanzet met haar opiniërende stuk Nationale importstop voor kansarmen gewenst dat destijds geen krant haalde vanwege het verpolitiekte politiekcorrecte klimaat.
Hier staat het digitaal gereproduceerd.

Daarna stel ik een koppeling van de Nederlandse nationaliteit aan aanspreekbaarheid en solidariteit voor. Ook vroeger werden mensen van hun Nederlandse nationaliteit ontdaan als zij misdaden tegen de gemeenschap hadden gepleegd. Dit kan gewoon voortgang vinden bij individuen die een gevaar voor de Nederlandse gemeenschap vormen en er bijzonder weinig mee op hebben. Dàt voorkomt immers structurele overvraging en gaat op termijn recidive in dit land tegen.

De tijd van al te goed is voorbij want buurman's gek kan en wil het niet langer meer betalen. Het blijft schandalig dat oude mensen met pyjamadagen worden afgescheept terwijl begeleiding van hardleerse crimineeltjes een veelvoud per dag kost van waar deze mensen zorgbehoeftig aan zijn. Van Job Cohen en consorten zullen we het niet moeten hebben als er en paradigmaverandering bewerkt moet worden om de kosten terug te dringen en de solidariteit daadwerkelijk bevorderd te krijgen.
:!:

Skywiper

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 17:52 
Tweede Kamerlid
Tweede Kamerlid

believer:
Stuk voor goed goede punten, met name wat betreft onderwijs en correctie. Ik ben het eens met je visie dat deze lieden een structuur nodig hebben in hun leven waar zij die vaak missen, en dan teruggrijpen op het nihilisme van de straatcultuur.

2 kanttekeningen:

1- je stelt:

believer schreef:
- Op ideologisch niveau veel meer en kwalitatief betere propaganda verspreiden. Denk hierbij aan de christelijke , islamitische en humanistische waarden. Gangster rap culturen moeten op ideologische en intellectuele basis verworpen worden. Dit idee dient men beter over te brengen naar de jeugd. Denk aan alle vormen van media om dit te bereiken.

Eens dat de gangstra rap cultuur moreel verwerpelijk is. Laten we een begin maken met het stoppen van overheidsintiatieven als "rapworkshops" en het ervan tonen op de publieke omroep.

Maar dan, het alternatief, het propageren van christendom, islam en humanisme? Humanisme ja, christendom en islam liever niet. De scheiding van kerk en staat is ene groot goed en mag niet via een achterdeur worden afgebrokkeld.

Daartegen staat dat ieder privaat initiatief vanuit islamitische hoek (imams die "hun" jeugd ter verantwoording roepen) uiteraard meer dan welkom is.

2- Als we het erover eens zijn dan Marokaanse criminelen structuur, orde en moraal missen, kunnen we dan niet concluderen dat de opvoeding door de 1e generatie gastarbeiders- hun ouders- massaal gefaald heeft?

Ter verduidelijking: ik las eens dat in Marokko opvoeding "op straat" veel normaler is. Hiermee wordt bedoeld correctie door buren, de wijkagent, in de buurt wonende familie, de winkeliers en dergelijken. Mogelijk gaan de meeste Marokkaanse ouders er vanuit dat hetzelfde mechanisme hier net zo goed werkt. Terwijl hier opvoeding primair een zaak van de ouders is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 18:02 
Formateur
Formateur

Merkurius schreef:
Ter verduidelijking: ik las eens dat in Marokko opvoeding "op straat" veel normaler is. Hiermee wordt bedoeld correctie door buren, de wijkagent, in de buurt wonende familie, de winkeliers en dergelijken. Mogelijk gaan de meeste Marokkaanse ouders er vanuit dat hetzelfde mechanisme hier net zo goed werkt. Terwijl hier opvoeding primair een zaak van de ouders is.

Ik denk eerder dat ze te weinig verantwoordelijkheidsgevoel hebben, of onmachtig zijn. Maar dat komt ergens vandaan. Als je als ouder niet eens weet op welke school je kind zit, wat doe je dan?! Dat is grove nalatigheid.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 261 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]